Aukce

Aukce

Malířem se může stát každý z nás.

Říkáte si, co je to za nesmysl? K tomu přeci musí být přinejmenším vrozený talent…Ale jak se nyní můžete přesvědčit na těchto stránkách Kamenického zpravodaje, vždy tomu tak není.

Při vymalovávání pracovních listů jsme dostali v loňském roce (na jaře- při distanční výuce), s dětmi ze speciální péče (děti, které mají speciální péči přiřazenou z poraden a chodí na ni před školní výukou, během školní výuky či po školní výuce- do kabinetu ve škole, ke speciální pedagožce školy), nápad, že bychom mohli společně namalovat obraz podle čísel.

Protože se nám stýskalo po slunci a po moři, ke kterému jsme už v té době (ohledně covidu )- jezdit nemohli, vybrali jsme si z nabídky na internetu obraz s mořem- Italské Benátky, které všichni velmi dobře známe.

Když obraz konečně dorazil, upevnili jsme ho na sloup pod pergolou (jako na malířský stojan) a mohlo se začít malovat.

A protože bylo loni nádherné jaro i léto, chodily děti ze speciální péče místo do kanceláře-kabinetu školy, individuálně na konzultace na terasu, pod velkou zahradní pergolu, do osady  – Valnovka, nacházející se jen jednu stanici autobusem od Základní školy Kamenice- přímo na zahradu speciální pedagožky.

Většině rodičů i dětem se tento nápad velmi líbil, rodiče děti buď vozili autem či děti jezdily samy autobusem nebo chodily pěšky (této výuky se zúčastnilo celkem 15 dětí). A tak, jsme tedy od dubna do června 2020, měli distanční výuku speciální péče – venku, na čerstvém vzduchu (a samozřejmě jsme přitom všichni dodržovali i státem vyhlášená hygienická pravidla – individuální konzultace, desinfekce rukou, roušky…).

Děti během této péče nejen malovaly obraz, ale procvičily si také pomocí speciálních učebnic, pracovních listů a postupů čtení, psaní (prováděly cviky na jemnou i hrubou motoriku), na sluchové vnímání využívaly počítač a výuková CD (např. CD  ,,Čtení jako hraní -1. a 2. díl – interaktivní program pro nápravu dyslexie…), měly k dispozici speciální  pomůcky  – bzučák, čtecí okénko, tabulky na rozlišení měkkých a tvrdých slabik, používaly také hry k udržení pozornosti a soustředění -ČOKO IQ, Sleduj a najdi, Logico – piccolo, násobilkové domino, Scrabble, pexesa, puzzle, karty…a zlepšovaly si také svoje čtenářské dovednosti nejen pomocí dětských knížek a časopisů, ale také často luštily i křížovky a zábavné kvízy… Každá hodina či dvouhodina byla koncipována tak, aby vyhovovala jejich specifickým potřebám.

Důležitou součástí těchto náprav byla tedy přesně vymezená struktura, umožňující dítěti vplout do určité pravidelnosti, řádu a opakování a také zařazení relaxačních chvilek- při kolísání jejich pozornosti či únavě. S pomocí tohoto všeho (výše uvedeného) si děti posílily svoje sebevědomí v předmětu český jazyk a matematika.

A nyní, bych se opět vrátila k nadpisu článku, tedy k malování  obrazu – Benátky.

Musím říci, že obraz se dětem opravdu povedl a vyřazuje z něho pozitivní energie – energie ze společné radosti a práce.

Moje dvě nejlepší malířky, Natálka Nováková a Evička Piščáková, které chodily obraz malovat i o velkých letních prázdninách k tomu dodávají: ,, Líbilo se nám, jak vždy obraz přibyl (zaplnily se další a další čísla) a jak se obraz pokaždé, když jsme přišly na novou hodinu  – změnil k lepšímu. Nečekaly jsme v začátku, že z toho vznikne něco tak povedeného J. “

Myslím si, že malování obrazu podle čísel byl druh tvorby, který měl pro děti spoustu pozitiv: potěšení ze samotné práce – je ideální, když se na téměř bílém plátně postupně objevují obrysy budoucího obrazu

– relax – posedět si, či postát – se štětcem v ruce u malířského plátna (na zahradě u lesa) a připadat si jako opravdový malíř

– rozvíjení jemné motoriky a soustředění

strávení času – spolu, popovídání si, naučit se něčemu novému a u toho si ještě jako bonus- něco pěkného vytvořit

– být spokojený se svým výtvorem – okamžik, když právě nanášíte poslední tah a obraz je konečně hotový – naplnění pocitu radosti a zároveň hrdosti. Natálka Nováková: «Paní učitelko, DALI JSME TO J.»

Píle a trpělivost všech těchto výše uvedených dětí (malovaly obraz od dubna 2020 do února 2021) nám ukazuje, že nyní můžeme odporovat zažitému klišé –  malíř musí mít talent. Zde, na obrazu Benátek vidíme, jak i ten, kdo nebyl nikdy před tím obdarován malířským talentem, ho po spojení společných sil nabyl a malířem se stal. Věřím, že i Vy, milí čtenáři, mi dáte za pravdu.

A na závěr to nejlepší: obraz je na prodej.

 

CHCI SE ZÚČASTNIT AUKCE

 

Pověsí si ho někdo z Vás- doma na zeď? Mohl by to být- nádherný doplněk domácího dekoru nebo si, zcela jistě, můžete představit ten údiv v očích dotyčného, až mu Váš nový obraz ukážete a přidáte k němu výše uvedený příběh…?

Dětem ze speciální péče bych za utržené peníze zakoupila pracovní sešity, nové hry, pomůcky a další malířské potřeby, protože ani nyní se nenudíme. Máme již odlity různé sádrové odlitky, které si budeme v nejbližší možné době vybarvovat nejen pro radost. Ale o tom – až někdy příště.

S pozdravem

Mgr.Dagmar Ördögová

speciální pedagog ZŠ Kamenice

Adresa

Základní škola Kamenice
Ringhofferova 57
251 68 Kamenice
49°54’5.485″N, 14°34’54.039″E

Kontakty

telefon: +420 323 673 103
mobil: +420 731 449 238
e-mail: info@kameniceskola.cz
IČO 43755089
IZO 600052354
Datová schránka: wkfpdp6

Projekty

 

 

 

Zřizovatel

Obec Kamenice
Ringhofferovo náměstí 434
251 68 Kamenice